Translate

WYMIANA KULTURALNA KORFIAŃSKICH CHÓRÓW Z CHÓRAMI Z EUROPY.

W kilku artykułach na moim blogu podkreśliłam duże znaczenie tradycji muzycznej na Korfu.

Na wyspie co czwarty mieszkaniec albo śpiewa w jakimś chórze albo gra na jakimś instrumencie w tutejszych orkiestrach (bandach).

Z tego powodu Korfu jest najbardziej "muzykalną" wyspą Grecji.

Od wielu lat mam okazję to śledzić. Od początkowych lat mojego pobytu na wyspie chodziłam na wszelkie koncerty tutejszych chórów czy orkiestr, szczególnie w okresie przedświątecznym.

Zawsze kochałam i kocham muzykę i jestem pewna, że świat bez muzyki byłby bardzo ubogi.

Od dzieciństwa żyłam w otoczeniu muzyki. Często z rodziną chodziliśmy na koncerty w kraju, mój ukochany Tata był miłośnikiem opery i operetki i taką muzykę często słyszałam w naszym rodzinnym domu.

Na Korfu nie zrezygnowałam z tego i nadal żyję na codzień w muzycznej atmosferze.

Od 20 lat mając obok mojego mężą, który jest utalentowanym tenorem mam do tego jeszcze większą okazję.

Mój mąż śpiewa w trzech chórach korfiańskich : w męskim chórze telekomunikacji,  w mieszanym chórze SAN GIACOMO i w chórze katedry kościoła prawosławnego na Korfu (MITROPOLI). 
Stąd w naszym domu nasze towarzystwo to przeważnie ludzie z chórów korfiańskich i to najlepsze ich głosy! 




Jesteśmy "artystyczną" parą. Ja maluję i zajmuję się fotografią, a mój mąż śpiewa. I tak w naszym domu zawsze usłyszycie muzykę.

Na Korfu mamy dużo chórów. 



Wielu mieszkańców wyspy by mile spędzać czas zapisuje się do chórów działających w ich okolicy, czy wiosce w której mieszkają. Kilka razy w tygodniu spotykają się na próby, śpiewają i jednocześnie mają w ten sposób kontakt z sąsiadami. Jest to powszechne na wyspie, bo Korfiacy w DNA mają muzykę.

Najczęściej dyrygentami tych chórów są absolwenci muzycznego wydziału tutejszego uniwersytetu,  ale nie tylko.

W czasie wszelkiego rodzaju świąt kościelnych czy państwowych te chóry organizują koncerty indywidualne lub grupowe. Dodatkowo już od 9 lat co roku na wyspie odbywa się Festiwal Korfiańskich Chórów, ktory trwa kilka dni i jest to okazja do pokazania dorobku i owoców pracy wszystkich tych chórów. Dodatkowo zapraszane są na te festiwale chóry z innych regionów Grecji i nawet z całej Europy.

To jest  ciekawa forma działalności tych chórów, bo dochodzi do wymiany kulturalnej z innymi chórami na terenie Grecji i na terenie Europy.

Często w różnych okresach roku dochodzi do spotkania tych chórów z innymi chórami w innym regionie kraju, gdzie organizowane są też jakieś festiwale chórów na tej samej zasadzie jak na Korfu. To okazja do śpiewania w innym regionie kraju i przy tym okazja do wycieczki i poznania innych okolic Grecji. 

To samo odnosi się do chórów z różnych krajów Europy. Często nawiązywane są kontakty z Grekami mieszkającymi w różnych krajach Europy. Tam istniejące zjednoczenia Greków za granicą zapraszają te chóry na koncerty na zasadzie wymiany z ich chórami istniejącymi  w tych krajach. 

Zasada jest prosta. Kiedy istnieje zaproszenie ze strony chóru czy organizacji za granicą oferowane jest korfiańskiemu chórowi bezpłatna jedna lub dwie noce dla członków chóru w miejscu koncertu w zależności od odległości od Korfu i jakaś wycieczka z przewodnikiem z tamtego terenu by poznać odwiedzany region Europy. W zamian za to co samo oferowane jest członkom chóru z zagranicy który w umówionym wspólnie terminie przyjeżdża swoim autokarem na Korfu by tutaj brać udział w jakimś festiwalu czy koncercie. To najczęściej dzieje się poza wielkim sezonem turystycznym, bo od czerwca do września znalezienie zakwaterowania na dużą grupę na kilka dni jest bardzo trudne i kosztowne.

Uczestniczy chórów korfiańskich mają okazję poza śpiewaniem na wyspie zwiedzić Europę w gronie swoich znajomych, często zabierając ze soba na takie wyjazdy żony czy mężów, którzy płacą za swój udział.

Właśnie w ten sposób ja wraz z moim mężem miałam i mam okazję jeździć co roku na takie koncerty-wycieczki od 20 lat. 

Od 2001 roku kiedy zostal założony Korfiański Chór Telekomunikacji mieliśmy okazję zwiedzić całą Europę jeżdżąc dużym autokarem na 75 osób, członkowie chóru i ich żony. 

To niezapomniane chwile spotkania się z Grekami mieszkającymi za granicą, świetna okazja do poznania pięknych miejsc w Europie we wspaniałym towarzystwie znajomych.
Są to wyjazdy dobrze zorganizowane, z odwiedzaniem wielu atrakcyjnych turystycznie miejsc po drodze i w miejsach gdzie odbywaja się koncerty. Członkowie chórów opłacają całość tak organizowanego wyjazdu poza kosztami noclegów im zapewnionym w miejscu gdzie odbywa się koncert. Najczęściej takie wyjazdy są tygodniowe lub nawet 2 tygodniowe by połączyć kilka koncertów w różnych miejscach i by dodatkowo dużo zwiedzić.




Nie muszę nadmieniać, że całe towarzystwo w czasie takich wycieczek świetnie się bawi, bo poza koncertami mamy spacery po cudownych miejscach z regionalnymi przewodnikami, wieczorne wspólne kolacje gdzie nie brakuje gitary, śpiewów i tańców do wczesnych godzin rannych.



 I najczęsciej to odbywa się w towarzystwie spragnionych takiej atmosfery Greków mieszkających na obczyźnie.






Te wyjazdy należą do niezapomnianych, wspaniałych wspomnień każdego z nas. Zawsze po takich wyjazdach musimy odespać nieprzespane noce spędzone na zabawie, ze śpiewem i tańcem.  Zawsze coś jest za coś , ale warto!

Poza tym jest to jeszcze jeden sposób rozpowszechniania greckiej muzyki poza krajem. 

Wielokrotnie marzyłam i starałam się pomóc w zorganizowaniu takiego wyjazdu chóru z Korfu do Polski.
 Niestety we wszystkich uzyskanych kontaktach kierownicy chórów z Polski mówili, że nie tylko nie zapewniają przynajmniej dwóch noclegów, ani przewodnika do wycieczki ale czasami chcieli by chór z Korfu płacił za możliwość uczestniczenia w jakimś koncercie!

I tak to moje marzenie jeszcze się nie spełniło i znajomi męża ciągle mi o tym mówią i pytają się dlaczego ??!!!

Marzy mi sie wyjazd do kraju do Krakowa, Wieliczki, czy okolic południowej Polski i nawet do Warszawy by pokazać członkom chóru mój cudowny kraj.

Może ktoś z Was, czytających mój blog ma możliwość w tym pomóc podając mi jakiś kontakt (e-mail) z polskim chórem chętnym do zorganizowania takie wymiany. Kierownicy korfiańskiego chóru mogą sie z nimi porozumieć po angielsku czy po niemiecku by zorganizować taki pierwszy nasz koncert w Polsce i później koncert polskiego chóru na Korfu.

 Propozycja wydaje mi się bardzo ciekawa dla obu stron !

Jeśli wiecie coś na ten temat napiszcie do mnie na mój adres na FACEBOOK na mojej stronie tam znajdującej się pod tą samą nazwą lub w komentarzu pod tym artykułem, a ja przekaże ten kontakt zarządowi korfiańskiego chóru.

Z góry za to dziękuję.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz