Translate

CZY WIECIE CO TO SĄ KSILOKIERATA?

Wielokrotnie poznając coś nowego potwierdzam powiedzenie, że ile lat żyjemy zawsze coś nowego dowiadujemy się.

Tak jest też w tym przypadku.

W czasie naszego ostatniego wypadu na ląd grecki zaciekawiło mnie jedno drzewo, które miało bardzo zielone okrągłe liście, ale miało też wiszące jakby suszone w kolorze brązowym fasolki. 



W powiększeniu wygląda to tak :




I ku mojemu wielkiemu zdziwieniu mój mężuś zerwał kilka z nich i podał mi do ... zjedzenia!

Dowiedziałam się, że to słodycz dzieciństwa wielu Greków. 

Drzewo rośnie w całej Grecji, na Korfu też i w okresie gdy jesienno  zimowym  jego nasiona znajdują się na drzewie w  takim ksztalcie "fasolki".



Owoce znajdujące się wewnątrz są twarde i niejadalne. Cała frajda i słodycz znajduje się w tej skórce i miąższu, który smakiem przypomina plasterki słodkiego suszonego jabłka.

Jak dowiedziałam się później wielokrotnie dzieciaki na Korfu w odpowiednim okresie siadały na takich drzewach by się tego najeść. Mówię tutaj o okresie kiedy na Korfu nie było jeszcze turystyki i w wielu wioskach dzieciaki biegały na bosaka. 
Dawne, ale ciekawe czasy.

Nazwa KSILOKIERATA w tłumaczeniu dosłownym oznacza drewniane rogi. Inaczej nazywane to było n na Korfu KUTSUPA (poprawnie po grecku napisane  - KOUTSOUPA).  Jeszcze inna nazwa tego drzewa spotykanego w krajach znajdujących się w basenie morza Śródziemnego XAROUPIA (CHARUPIA).
W Polsce to drzewo nazywa się SZARAŃCZYN STRĄKOWY, nazwa biologiczna CARATONIA SILIQUA. 

Jest ono dość popularne na Krecie. Drewno tego drzewa używane jest do robienia mebli. Te "rogi" są mielone i używane jako słodycz dodawana do ciastek. Dodatkowo w postaci mąki dodawane podawane są dzieciom w przypadku bólów żołądka. Dodatkowo używane jest do robienia słodkich likierów i syropów. W różnych krajach południowej Europy są one też używane do produkcji kleju w produkcji papieru. 
Ciekawe jest też to, że ziarna znajdujące się wewnątrz tych "rogów" maja zawsze tą samą wagę, około 20 gramów. 



Dlatego w starożytnej Grecji były używane do sprawdzania wagi wartościowych metali, np. złota.  Arabowie słyszeli wtedy od Greków słowo ksilokierata, kieratia i stąd powstało słowo "karatia" związane ze złotem.

Tyle ciekawych informacji dowiedziałam się przy okazji zaparkowania naszego samochodu koło tego tak niepozornie wyglądającego drzewa, które często sadzone jest jako dekoracja ulic w miastach ze względu na dużą ilość zielonych liści w ciągu większości miesięcy roku.




Nie wiem, czy tego rodzaju drzewo spotkaliście w Polsce i czy je znacie. Ja w każdym razie po raz pierwszy miałam okazję coś takiego spróbować i powiem szczerze było bardzo smaczne.


1 komentarz:

  1. Oczywiście, ze znam! Dziękuje za artykuł. Zaczęłam szukać co to takiego bo moje psiaki nie potrafią przestać się zajadać tym na spacerach. Aktualnie mieszkamy na Krecie i jest tego ogrom! Dziękuje 🙏🏼

    OdpowiedzUsuń