Translate

ŚWIĘTA WIELKANOCNE NA KORFU - WIELKI CZWARTEK

Wielki Czwartek na Korfu to kolejny dzień w którym większość ludności wieczorem uczestniczy w mszach w kościołach.

Ten dzień jednak dla wszystkich Korfiatek to dzień wielu prac w domach, szczególnie w kuchni. Po pierwsze tego dnia zajmujemy się farbowaniem jajek na Wielkanoc.





Najczęściej robimy to w Czwartek, a która gospodyni nie zdąży maluje  jaja w Wielką Sobotę. Na Korfu najczęściej malujemy jaja na czerwono.

Ja dodatkowo o ile zostaje mi trochę czasu zostaje rysuję na jajach różne wzory. To przypomina mi zwyczaj przygotowywania pisanek w Polsce.




 Tego dnia pieczemy też ciasta drożdżowe na święta. Od wielu lat sama piekę takie drożdżowe ciasta u mnie w domu, bo lubię ten zapach świąt w mojej kuchni.






Tradycją jest też pieczenie ciast drożdżowych z umieszczonym w nich czerwonym jajkiem.

Takie ciasto nazywane jest tutaj KOLOMBINA.



Te ciasta piecze się z myślą o podarowaniu ich znajomym czy rodzinie jako prezent na święta.

Do najmniej przyjemnych prac tego dnia jest przygotowanie składników do dania na Wielką Sobotę czyli tak zwanej MAGIRITSA. Przypomina to polskie flaczki.

Tego dnia najczęściej oczyszczamy jelita płucząc je w wielu wodach i nacierając cytryną z dwóch stron. Następnie gotuje się je i kroi na kawałeczki. To jest pierwsza część przygotowywania tego dania. Magiritsę gotujemy je w Wielką Sobotę, ale mając tą "brudną" robotę za sobą robi się to szybciej w Wielką Sobotę w którą od rana do wieczora bardzo dużo do zrobienia.

 Przez wiele lat znajdowałam wymówki by tego nie robić i tą pracą zajmowała się moja teściowa. Mnie przychodziły mdłości na sam widok tych jelit. Z chwilą gdy jej zabrakło by tradycja była kontunuowana i byśmy mogli zjeść magiritsę , którą mój mężuś uwielbia muszę sama się tym zajmować. Przyznam szczerze, że i ja od kilku lat polubiłam to danie i lubię ją jeść w Wielką Sobotę po powrocie do domu z kościoła. to też jest jeden z tradycji w Grecji.




Jak się robi magiritsę opisuję w osobnym artykule tutaj
https://korfumojaprzystan.blogspot.com/2018/01/magiritsa-tradycyjne-danie-wielkanocne.html

Wszystkie te prace wykonujemy w Wielki Czwartek planując wszystkie prace tak, by wieczorem mieć czas na pójście do kościoła.

Na temat innych dni Wielkiego Tygodnia macie osobne artykuły pod hasłem : WIELKI TYDZIEŃ lub WIELKANOC.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz