Translate

GRILLOWANE SARDYNKI I HORTA ( XORTA)

Grillowane sardynki i horta to jedno z najbardziej popularnych dań w Grecji , szczególnie na wsiach.
W okresie gdy pada deszcz i można zebrać rosnące wtedy dzikie warzywa (horta) najlepszy dodatek do takich pyszności na posiłek to ryby.




Najzdrowsze są te małe ryby tj. szprotki , czy sardynki. Są pełne OMEGA 3 , które nasz organizm potrzebuje .
Na szczęście w wielu miejscach na Korfu poza stolicą jeżdżą kilka razy w tygodniu samochody - lodówki, które sprzedają świeżutkie ryby z porannego połowu.




Tak w tych dniach wiemy , że na obiad będzie danie rybne, pyszne i zdrowe!Tym razem kupiliśmy świeżutkie sardynki, dość duże, więc idealne na grillowanie. I tak mój mężuś zapalił ogień w starym chlebowym piecu na dworze by je upiec .




Ja do tego ugotowałam zebrane raniutko chorta .




Sardynki umyte posmarowaliśmy oliwą z oliwek i na rozgrzanym popielę , już bez ognia grillowaliśmy je bez soli.





Po przewróceniu ich na drugą stronę posmarowaliśmy je oliwą używając gałązkę z oregano czy rozmarynu rosnącego obok w ogrodzie  i dopiero wtedy je solimy. Jak sól daje się od początku ryby łatwiej się rozpadają przy grillowaniu.

Po krótkim czasie sardynki były gotowe. trudno mi opisać zapach, który rozniósł się po okolicy.... nagle byliśmy szalenie głodni.
Do grillowanych sardynek i xorta podałam mój świeżo upieczony chlebek, tym razem z białej mąki, cytrynę i oliwę by polać chorta.

Bardzo proste danie, bardzo dobre i bardzo zdrowe.




Gdy po zjedzeniu tych pachnących pyszności popiliśmy to naszym domowym winem to była pełnia szczęścia....

To są te małe codzienne uroki życia w Grecji.

Gdy przyjedziecie na wakacje do Grecji, na Korfu szukajcie małych tawern gdzie możliwe jest zjedzenie tego dania.

POLECAM .

1 komentarz: