Translate

DLACZEGO W GRECJI KORFIATÓW NAZYWAJĄ "MAKARONIARZAMI"?


Spaghietti - coś co wszyscy jemy i lubimy.




Kolebką tej potrawy są oczywiście Włochy dla których jest to (poza pizzą)  narodowa potrawa podawana zawsze jako pierwsze danie w czasie posiłku. Nic więc dziwnego , że potocznie Włosi mają pseudonim " makaroniarze" . Jak w rozmowie nadmienia się makaroniarza to z pewnością ma się na myśli Włocha. Tak jak podobnie Francuz to żabojad,  Czech to knedlojad itd.... Jaki kulinarny pseudonim można przyczepić do Polaka? Zastanawiam się i do tej pory nie znalazłam odpowiedzi. Może mi powiecie???

Dlaczego więc Grecy często nazywają Korfiatów makaroniarzami - przecież to ten sam naród , ten sam kraj?

Wynika to między innymi z bardzo bogatej historii tej wyspy i ponad 4,5 wiekowej okupacji weneckiej na Korfu. Wraz z tą okupacją wiele zwyczajów weneckich zostało zaadoptowanych przez Korfiatów. Wenecki - włoski wpływ możecie zobaczyć w bogatym i kolorowym stroju folklorystycznym tej wyspy, w temperamencie mówienia , w sposobie śpiewania , ale i w kuchni na wyspie. Wszystko co wymieniłam zasadniczo odróżnia tą wyspę od innych miejsc w Grecji. Tutaj czujecie , że jesteście w południowej Europie.

Wiele rodzin korfiańskich ma powiązania z przodkami z Włoch i tak wiele nazwisk na Korfu na pochodzenie włoskie. W ciągu tylu lat okupacji weneckiej wyspy na Korfu powstało wiele rodzin włosko-korfiańskich .

Specyficzny język używany przez mieszkańców tej wyspy zdecydowanie odróżnia ich od innych Greków. Specyficzny akcent, melodyjność jest od razu poznawana przez wszystkich Greków poza wyspą. Bardzo dużo słów włoskich weszło do codziennego języka tutejszej ludności - część z nich w rdzenny sposób inne słowa trochę przekręcone , ale pochodzące z włoskiego języka.

Sama w początkowych latach mojego pobytu na wyspie tego nie rozumiałam ucząc się greckiego nie tylko z książek , ale w czasie licznych spotkań ze znajomymi na wyspie

Kiedy jednak w czasie moich podróży do Aten i innych miejsc w Grecji pytano mi się z jakiej części Korfu jestem zaczęło to być dla mnie zabawne. Zaczęłam wyszukiwać słów korfiańskich i odpowiedników w greckim rdzennym języku, który jest bardzo bogaty i często ma 2-3 odpowiedników tego samego słowa. I tak ucząc się nowego słowa chciałam zawsze wiedzieć czy to jest greckie , czy korfiańskie słowo- by wiedzieć gdzie jakie slownictwo używać.

Tak więc ten wpływ " makaroniarzy " na Korfu jest bardzo widoczny.

Jeśli chodzi o kuchnię korfiańską to najlepsze potwierdzenie tego faktu. poza typową korfiańską potrawą niedzielną - pastitsadą , makaron z sosem pomidorowym to zdecydowanie regionalna potrawa. Korfiacy kochają się we wszelkiego rodzaju makaronie, spaghietti, muszelki, ziarenka, kokardki, itp. Zawsze jednak to jest połączone z gęstym sosem pomidorowym. Pamiętam , że jak chciałam do jadłospisu rodzinnego wprowadzić sosy jasne - tak przeze mnie lubiane - miałam z tym wielkie trudności.




Nawet owoce morza na Korfu robi się najczęściej z gęstym sosem pomarańczowym i z ukochanym tutaj makaronem  ( spaghietti  ).




Dodatkowy fakt , który potwierdzał makaronowe zwyczaje tutejszej ludności to to , że przez wiele lat na wyspie istniały dwie duże fabryki makaronu , których właścicielami były dwie korfiańskie rodziny : BAKLI i ZAFIROPOULOS. Funkcjonowały na wyspie do lat 70-tych . Duża liczba ludności miasta pracowała w tych fabrykach i oczywiście popierała swoje wyroby, które właściciele fabryki sprzedawali swoim pracownikom po niższej cenie . Oczywiście ten makaron był też wysyłany  poza wyspę do Grecji i nie tylko. Wtedy makaron był sprzedawany w papierowych opakowaniach po 5 kg - zwykły makaron różnej grubości , ale spaghietti . To też przyczyniło się do tego , że Grecy z lądu nazywali Korfiatów makaroniarzami.

Więc o ile będziecie na wakacjach na Korfu nie zapomnijcie skosztować makaronu z sosem pomidorowym  do które najczęściej Korfiacy dodają też czerwone wino by nadać mu ciemniejszy kolor.

Nadal zastanawiam się nad pseudonimem dla Polaków? Może możecie mi pomóc??

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz