Translate

SOFRITO - TRADYCYJNA KORFIAŃSKA POTRAWA Z MIĘSEM



Sofrito to jedna z tradycyjnych korfiańskich mięsnych potraw. Można powiedzieć , że po potrawie o nazwie PASTITSADA stoi na drugim miejscu na liście popularnych tutaj dań.

Do przygotowania tego dania potrzebujemy :

- 1 kg wołowego mięsa z górnej części zwierzęcia ( najlepiej chude mięso z górnej tylnej części zwierzęcia o nazwie KILOTO, mięsa bez żyłek), pokrojonego na cienkie plasterki wielkości dłoni około 1,5 cm grubości

- 2 duże pęczki pietruszki ;

- 1 główkę czosnku;

- białą mąkę do obtoczenia mięsa;

- 1 szklankę białego wytrawnego wina;

- 1/2 szklanki winnego białego octu;

- kilka szklanek przegotowanej wody.


Sposób przygotowania dania:

Cieniutko pokrojone plasterki mięsa wołowego tłuczemy młotkiem by je jeszcze bardziej rozbić. Odkrajamy skórkę, która jest na około mięsa.
 Nie wyrzucamy jej ! Kroimy na drobne kawałeczki i w czasie gotowania potrawy wrzucamy do garnka by nadały dodatkowego smaku.
Tak przygotowane mięso solimy i pieprzymy , następnie i  obtaczamy w mące . Otrzepujemy każdy kawałek mięsa by nie było na nim  zbyt dużo mąki i obsmażamy je w  płaskim garnku w dobrze ogrzanej oliwie z oliwek.

Kiedy wszystkie kawałki są smażone na złoty kolor wyjmujemy je z garnka na talerz. Zmniejszamy ogień pod garnkiem i wrzucamy do niego bardzo drobno pokrojoną pietruszkę i czosnek. Przy pomocy drewnianej łyżki ocieramy dno garnka by, nic  nie przykleiło się do dna garnka i by sos połączył się z wrzuconą pietruszka i czosnkiem . W tym celu stopniowo dolewamy wodę by w ten sposób powstał gęsty sos , który na początku jest w kolorze zielonym . Dodajemy szklankę wina, i 1/2 szklanki octu i powoli gotujemy na około 1/2 godziny.
Następnie wrzucamy do sosu kawałki mięsa i wszystko razem powoli gotujemy na bardzo wolnym ogniu do chwili kiedy mięso jest mięciutkie. Ten czas zależy też od jakości mięsa, które kupiliśmy. W czasie gotowania sos zmienia kolor na brązowy i znika pietruszka, która zaczyna być częścią sosu. Jak sos jest za bardzo gęsty dolewamy trochę wody .

Softiro najczęściej podaje się z frytkami . Dobrze jest połączyć jedzenie z białym winem wytrawnym.

Ja osobiście lubię to łączyć z pure przygotowanym przeze mnie z posolonych i popieprzonych  ziemniaków, oliwy z oliwek i mleka.
Te gotowe puree mi nie odpowiada- domowej roboty jest w 100% lepsze. Do tego zawsze przygotowywuje zieloną sałatę .

Tak kompozycja jest bardzo dobra i bardzo szybko znika z talerzy.


Niektórzy lubią "zatopić" mięso w dużej ilości sosiku, tak jak moja córka. Ja wolę mniej sosu , za to więcej sałatki. To oczywiście jest kwestia upodobań każdego z nas.

Dodam, że to jest najbardziej ulubione danie mojej córki i jej znajomych . Kiedy jeżdżę do niej do Anglii wszyscy jej znajomi czekają na mnie i na moje sofrito które gotuję w dużej ilości  ( około 5 kg mięsa) - by dla wszystkich wystarczyło. Tak z tym daniem robimy spotkania ze znajomymi przez kilka dni .

Chyba to jest potwierdzeniem tego, że jestem specjalistką w gotowaniu sofrito......   

Ale ze mnie chwalipięta !!!

Ugotujcie to sami pamiętając o tym , że trzeba bardzo często mieszać w garnku to mięso i sos drewnianą łyżką skrobiąc dno garnka tak  by się nie przypaliło  !!!

S M A C Z N E G O !!!

2 komentarze:

  1. Moja grecka kolezanka o wdzięcznym imieniu Kerkyra,przygotowala na proszony obiad,gdzie byłam ugoszczona świątecznie.Nigdy jej tego nie zapomne ani Twojego smacznego niespodziewanego obiadu w Twoim niezwykłym domu�� Gabi

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kochana nigdy tego dnia nie zapomnę i mam nadzieję , że kiedyś to znów powtórzymy. Bądź zdrowa, przesyłam gorące uściski dla Ciebie i Twojego męża.

      Usuń