Translate

WASILOPITA - CIASTO NOWOROCZNE W GRECJI

Wasilopita to tradycyjne ciasto noworoczne , które w Grecji przygotowuje się w przeddzień Nowego Roku.



W każdym greckim domu w chwili zmiany roku , o ile Sylwester domownicy spędzają w domu lub następnego dnia głowa rodziny, najczęściej pan domu kroi to ciasto i każdy otrzymuje jeden kawałek.

Po pierwsze wasilopitę kroi się na krzyż (to mi przypomina polską tradycję krojenia na krzyż chleba w święta).



Pierwszy kawałek ciasta jest zostawiany na talerzyku dla Boga, drugi dla domu, trzeci dla najstarszej osoby w domu , następny dla pana domu i później dla innych członków rodziny. 

Ponieważ w cieście jest ukryta moneta tzw. fluri wszyscy jedząc ciasto szukają tego w swoim kawałku ciasta .

Ten kto ją znajduje otrzymuje jakiś symboliczny prezent lub nawet małą kwotę pieniędzy. 

Mówi się , że ta osoba będzie w danym roku bardzo szczęśliwa. 

Obecnie wiele gospodyń kupuje to ciasto gotowe w ciastkarniach , bo wszyscy się spieszą, mają dużo zajęć i wiele pań, ostatnio nie zajmuje się przygotowaniem ciast w domu. 

Ja od wielu lat piekę to ciasto zgodnie z przepisem mojej teściowej.

Jest to trochę inne ciasto od tego tradycyjnego. Tradycyjna Wasilopita jest z wanilią , bez rodzynek czy orzechów  i bardziej prosta, bo najczęściej po podzieleniu się nią w pierwszy dzień roku nic z niej nie pozostaje.

Wiele z pań pyta się o to jak ją to robię więc zdecydowałam się podać Wam ten przepis mojej teściowej. Może będziecie chciały go spróbować . Moja Wasilopita to też świetne ciasto na deser.
My najczęściej przez cały tydzień mamy ją jako dodatek do naszej  kawusi. Dlatego przepis mojej teściowej tak mi się podoba.

Przepis jest prosty i łatwy do wykonania .


By ją wykonać potrzebujemy :

250 gr. masła ( ja daję naszą oliwę);

750 gr. cukru ( ja daję 500 by nie było bardzo słodkie) ;

1 kg mąki białej;

1/2 l. mleka;

 4 jaja ;

1 mały kieliszek koniaku;

1 proszek do pieczenia;

utartą skórkę z jednej pomarańczy  ( po dobrym umyciu );

utartą skórkę z jednej cytryny ( po dobrym umyciu) ;

1 filiżanka rodzynek ( poprzednio je moczę na 10 minut w wodzie);

zmielone na grubo 1/2 filiżanki orzechów;

Do napisania na wierzchu numeru nadchodzącego roku potrzebujemy migdały. 

I nie trzeba zapomnieć o włożeniu do ciasta małej monety (fluri) , ale nie tak małej by ktoś ją mógł połknąć  przez przypadek !!!



Ciasto pieczemy w rozgrzanym do 175 C piekarnika na powietrze i pieczemy  1 godzinę i 15 minut.

Gdy ciasto jest gotowe zostawiamy go na pół godziny by ostygło i później posypujemy cukrem pudrem. 

I  Wasilopita jest gotowa !!!





2 komentarze: